Ce lieu de spectacle, créée en 1995, dispose de deux salles Théo (51 places) et Plomberie (73 places). The Annales du théâtre et de la musique, noting that the laughter reverberated inside and out of the auditorium, said that a reviewer could only laugh and applaud rather than criticise. Toto, 7 ans Le cabinet de travail de Follavoine. [119] At the Théâtre Marigny in 1948 Renaud starred in the first production of Occupe-toi d'Amélie! Her second husband, nearer her own age than Ernest, was a prominent liberal journalist, Henri Fouquier (1839–1901) with whom Feydeau got on well. 8 personnages Follavoine. [21] It depicts the confusion when a young lady receives a young gentleman who she thinks is her new piano teacher; he has come to the wrong house and thinks he is calling on a glamorous cocotte. (1996, as Mind Millie for Me). Théâtre. It's made of everything, and it's made of nothing. Très grand succès : 275 représentations. [5], Feydeau's mother was Lodzia Bogaslawa née Zelewska, known as "Léocadie". (voir la suite dans l’article Le vaudeville et Feydeau, Un monsieur qui n’aime pas les monologues, Les ressorts comiques du langage chez Feydeau, Les progrès techniques dans les pièces de Feydeau, Le Jeu des ombres de Valère Novarina mise en scène de Jean Bellorini, L’Âge d’Or de Georges Feydeau par la Compagnie IntraMuros & Cie, Parfum de femme par la Cie Gérard Vantaggioli, Les souffrances de Job par la Compagnie DERAÏDENZ, Tango Neruda mise en scène de Serge Barbuscia, Dans la solitude des champs de coton mise en scène d’Alain Timár, L’illusion conjugale d’Eric Assous mise en scène d’Alain Illel, Tailleur pour dames de Georges Feydeau au Pixel Avignon, L’occupation d’Annie Ernaud mise en scène de Pierre Pradinas. Le Dindon est une pièce de théâtre de Georges Feydeau. Droit d'auteur: les textes sont disponibles sous licence Creative Commons attribution, partage dans les mêmes conditions; d’autres conditions peuvent s’appliquer.Voyez les conditions d’utilisation pour plus de détails, ainsi que les crédits graphiques. [94] For some, his late, misogynistic one-act plays were his finest achievements, comparable with Strindberg in their naturalism; Feydeau was seen here as a moralist as well as an entertainer. You will be a man of the theatre". [64][65] Later critics including Gidel, Pronko, Marcel Achard and Kenneth Tynan have judged that in his farces Feydeau was second only to Molière as France's great comic dramatist. rencontre un vif engouement au théâtre des Nouveautés (211 représentations). In 1919 his mental condition deteriorated sharply and he spent his final two years in a sanatorium in Paris. Publié le 18/07/2008 à 10:47 - 16 min - Modifié le 07/03/2020 par le fonctionnaire inconnu. Il est contraint en 1902 à une nouvelle vente de tableaux. Il avait, dans son jeu, tous les atouts : la beauté, la distinction, le charme, le goût, le talent, la fortune et l’esprit. Meyer writes, "He was right. They agreed to stage one of them, Monsieur chasse!, but turned down the second, Champignol malgré lui (another collaboration with Desvallières) as too unbelievable for an audience to accept. Des milliers de livres avec la livraison chez vous en 1 jour ou en magasin avec -5% de réduction . Grâce à ce succès, l’auteur se consacre pendant deux ans à la peinture. Fiancés en herbe, une comédie enfantine en un acte, est créée le 29 mars 1886 à la salle Kriegelstein. [29] He had a series of poor or mediocre runs in the late 1880s with La Lycéenne (a vaudeville-opérette with music by Gaston Serpette, 1887), Chat en poche (1888), Les Fiancés de Loches (1888 co-written with Maurice Desvallières), and L'Affaire Edouard (1889). Nouveaux succès en 1908 avec Occupe-toi d’Amélie et de Feu la mère de Madame. [46] Another critic, predicting a long run, wrote that he and his colleagues would not be needed at the Nouveautés in their professional capacities for a year or so, but would know where to come if they wanted to laugh. [45], La Ruban ran at the Théâtre de l'Odéon for 45 performances. Feydeau abandonne ses fonctions au théâtre de la Renaissance et peu après rencontre enfin un grand succès tant auprès de la critique que du public avec Tailleur pour dames, comédie en trois actes créée au Théâtre de la Renaissance le 17 décembre 1886. [72], Occupe-toi d'Amélie! Matthews, Herbert L. "French Farce Acted by Renaud-Barrault Troupe". ... Ina Au Théâtre Ce Soir 1961 - 1981 254,177 views. [36] When the play opened in November 1892 one critic wrote of: Another critic said that it had been years since he heard such laughter in a Paris theatre – "I could return to it again and again with pleasure". Rose. À qui ma femme ?vaudeville en trois actes Cent millions qui tombentpièce inachevée Champignol malgré luivaudeville en trois actes Chat en pochevaudeville en trois actes Je ne trompe pas mon marivaudeville en trois actes L’Affaire Edouardvaudeville en trois actes L’Âge d’orcomédie musicale en trois actes et neuf tableaux L’Hôtel du libre échangevaudeville en trois actes La Dame de chez Maximvaudeville en trois actes La Duchesse des Folies-Bergèrecomédie en cinq actes La Lycéenneva… Feydeau abandonne ses fonctions au théâtre de la Renaissance et peu après rencontre enfin un grand succès tant auprès de la critique que du public avec Tailleur pour dames, comédie en trois actes créée au Théâtre de la Renaissance le 17 décembre 1886. With him, you have to laugh, laugh again, laugh always. 241 and 244 ("farce"), Pronko (1975), pp. Que jouait-on ? : [estampe] / L. Geisler sc 1905. Et je dis miraculeuse, parce que le père est totalement inconnu. [91][n 14], The critic W. D. Howarth sums up Feydeau's typical dramatic template as "a nightmare sequence of events in otherwise unremarkable lives". Feydeau escribió más de 60 obras. [120] They took the production to Broadway in 1952, and the West End in 1956, gaining enthusiastic reviews from the New York and London critics. Vous ignorez donc que la paresse est la mère miraculeuse, féconde du travail. Pronko describes the last of these, Hortense a dit: "je m'en fous!" [n 6] The marriage was ideal to Feydeau in several ways. [76][77][n 12], Feydeau sank into a coma and died in the sanatorium at Rueil-Malmaison on 5 June 1921, aged fifty-eight. Je ne sais plus. [47] The play ran for 371 performances. « Pourquoi Marcel Ferrand et Jean Marchat m’ont demandé les décors et les costumes de « La Main passe » ? C’est bien simple. L’hôtel du libre échange, de Georges Feydeau Téléchargez : epub pdf ... La Duchesse des Folies-Bergère, de Georges Feydeau Téléchargez : epub pdf ... COLLECTION THEATRE (La première page des textes en epub parfois reste vide) Par respect pour Feydeau-poète et pour une noble troupe qui progresse de jour en jour. Les Annales du théâtre et de la musique thought the play insubstantial, but, "what gaiety in the dialogue, what good humour, what pleasing words, what fun in this childishness, what unforeseen things in this madness, what comic invention in this imbroglio, which obtained the most outright success one could wish to a beginner! En 1899, il écrit un monologue pour Coquelin cadet, Un monsieur qui est condamne à mort. [85] The latter had a respectable run of 92 performances,[85][n 13] but Feydeau's greatest successes were in farce. A run of more than 100 performances was regarded as a "hit" in the Parisian theatre of the time. Entre las más famosas están: La Puce à l'oreille (1907), Encárgate de Amelia (1908), El sistema Ribadier (1892), La Dame de chez Maxim (1899) y Hortense a dit : "Je m'en fous!" [43] At around the same time, after a certain amount of angling on his own account,[44] Feydeau was appointed to the Legion, at the early age of thirty-two, joining a small élite of French playwrights to be so honoured, including Dumas, Meilhac, Ludovic Halévy, Victorien Sardou and Becque. L'Hôtel du Libre échange ((in French): Free Exchange Hotel) is a comedy written by the French playwrights Georges Feydeau and Maurice Desvallières in 1894. [89] Discussing his technique, Feydeau said, "When I sit down to write a play I identify those characters who have every reason to avoid each other; and I make it my business to bring them together as soon, and as often, as I can. Traductions, Le Théâtre au XXe siècle Par paresse. 1 acte Le Théâtre au XIXe siècle Mon fils, ta pièce est stupide, mais elle est scénique. Coquelin cadet crée un nouveau monologue : Le Juré. Remettez le boîtier et retournez la montre : c’est une pièce de Feydeau vue de la salle – les heures passent, naturelles, rapides, exquises… It was not until the 1940s that major revivals were staged in Paris, after which Feydeau gradually became a staple of the repertory in France and abroad. Portrait of Georges Feydeau by Carolus-Duran, circa 1900. Autobiographie (Roman) 110; and Stoullig (1911), p. 396, Stoullig (1909), p. 392 and (1910), p. 370, Noël and Stoullig (1896), p. 255 ("vaudeville"); and (1897), pp. L’année 1901 est difficile : Feydeau  est contraint de vendre à l’Hôtel Drouot 136 tableaux de sa collection (Boudin, Corot, Cézanne, Monet, Renoir, Sisley…). Par Sacha Guitry, dans Portraits et anecdotes. The Comédie-Française presented four more of his plays: La Dame de chez Maxim (1981) directed by Jean-Paul Roussillon, Léonie est en avance (1985) directed by Stuart Seide, Occupe-toi d'Amélie! Georges-Léon-Jules-Marie Feydeau[n 1] (French: [ʒɔʁʒ fɛ.do]; 8 December 1862 – 5 June 1921) was a French playwright of the era known as the Belle Époque. Feydeau poursuit en parallèle une carrière d’acteur avec Robert de Flers et Mme Gaston de Caillavet, en jouant notamment des pièces de Maurice Donnay ou Anatole France. In 1890 Feydeau took a break from writing and instead made a study of the works of the leading comic playwrights, particularly Eugène Labiche, Alfred Hennequin and Meilhac. Source : BnF/Gallica. – Le vaudeville et Feydeau (à travers deux articles de Feydeau). [134], During the last two decades of the twentieth century interest in Feydeau continued. His first full-length comedy, Tailleur pour dames (Ladies' Tailor), was well received, but was followed by a string of comparative failures. Puis, le Destin voulant parachever son œuvre, il eut ce pouvoir prodigieux de faire rire… D’autres, me direz-vous, l’avaient eu avant lui et d’autres l’ont encore, ce pouvoir, (…) mais lui, Georges Feydeau, ce qu’il avait en outre, et sans partage, c’était le pouvoir de faire rire infailliblement, mathématiquement, à tel instant choisi par lui et pendant un nombre défini de secondes. Le mal venait d’entrer en moi. Source : BnF/Gallica L’année suivante, la critique et le public accueille favorablement Le Bourgeon au théâ­tre du Vaudeville. Quand les Français cesseront-ils de confondre la poésie avec ce qui est poétique, le rêve et la rêverie ? Feydeau rencontre de nouveaux échecs en 1890 avec deux pièces  écrites en collaboration avec Maurice Desvallières : C’est une femme du monde, comédie en un acte, et Le Mariage de Barillon, vaudeville en trois actes, créées  au théâtre de la Renaissance. Au "[27] The critic of Le Figaro said that the piece was not a comedy at all in the conventional sense of the word: The critic Jules Prével correctly predicted that the young author would struggle to repeat this early triumph: it was not until 1892 that Feydeau had another success to match Tailleur pour dames. Sa première pièce, Par la fenêtre, est jouée en 1882, alors qu’il n’a que 20 ans. Mais en 1894, il connait aussi quelques échecs avec Notre futur et Le Ruban, comédie écrite avec Desvallières, avant de renouer avec le succès en fin d’année avec  L’Hôtel du Libre Échange, écrite avec Maurice Desvallières et créée le 5 décembre 1894 au théâtre des Nouveautés (371 représentations). A typical plot establishes in Act I the need for secrecy on which the subterfuge and duplicity of the leading characters will depend; in Act II we move to a public meeting place – most notoriously a hotel of not very savoury reputation … Act III restores things to a somewhat precarious status quo. (Look After Amélie, 1908). Recherche de pièces de théâtre en fonction du nombre de personnages. (Look After Amélie) opened at the Nouveautés. After the great success they enjoyed in his lifetime they were neglected after his death, until the 1940s and 1950s, when productions by Jean-Louis Barrault and the Comédie-Française led a revival of interest in his works, at first in Paris and subsequently worldwide. Catulle Mendès wrote, "I continue to deplore the fact that M. Georges Feydeau uses his truly remarkable talent on plays that will be performed four or five hundred times but that will never be read". En 1911, Léonie est en avance ou Le Mal joli, reçoit un bon accueil de la critique. Le décor est à pan coupé, à gauche : à pan droit, à droite. Je le conduisais souvent jusqu’au kiosque du marchand de journaux de la gare Saint-Lazare, avec lequel il conversait jusqu’à l’aube. What can one do when surrounded by such unleashed madness and delight? Horace Truchet Julie. Entre mars 1885 et début mars 1886, Feydeau tient la rubrique « Courrier des théâtres » au XIXe siècle, journal dirigé par son beau-père, Henry Fouquier. [95] From Hennequin – who had started as an engineer – Feydeau drew the intricate plotting, described by Pronko as "endless mazes of crisscrossing couples, scurrying from door to door, room to room in every possible and impossible combination". » (voir la suite dans l’article Le vaudeville et Feydeau). They include L'Hôtel du libre échange (The Free Exchange Hotel, 1894), La Dame de chez Maxim (The Lady from Maxim's, 1899), La Puce à l'oreille (A Flea in Her Ear, 1907) and Occupe-toi d'Amélie! Nouveau succès avec Un fil à la patte, comédie en trois actes, créée le 9 janvier 1894au Théâtre du Palais-Royal : 129 représentations. Alors que le théâtre de Feydeau repose sur des dialogues acérés et un comique de situation parfois répétitif, Christian Hecq oublie la parole. [25] After receiving this news from the Palais-Royal, Feydeau met an old friend, Henri Micheau, the owner of the Théâtre des Nouveautés, who insisted on seeing the rejected script and immediately recognised it as a potential winner. Rien de plus naïf que de croire que la poésie au théâtre se limite à Musset. (1959, from Occupe-toi d'Amélie! À qui ma femme ?vaudeville en trois actes Cent millions qui tombent– pièce inachevée Champignol malgré lui– vaudeville en 3 actes Chat en poche , vaudeville en trois actes Je ne trompe pas mon mari, vaudeville en trois actes L’Affaire Edouard, vaudeville en trois actes L’Âge d’or, comédie musicale en trois actes et neuf tableaux L’Hôtel du libre échange , vaudeville en trois actes La Dame de chez Maxim, vaudeville en trois actes L… Victor HUGO La pièce « Hôtel Feydeau » mise en scène par Georges Lavaudant est actuellement à l’affiche du Théâtre de l’Europe jusqu’au 12 février 2017. Le Théâtre au XVIIIe siècle Georges Feydeau renonce assez tôt à des études poussées pour se consacrer au théâtre. D’autres vaudevilles ressemblent aux siens, mais les siens ne ressemblent pas aux vaudevilles des autres. Feydeau est un créatif et a su, en regardant vivre ses contemporains, traduire leurs travers avec des phrases et des répliques chocs, percutantes et amusantes. Des milliers de livres avec la livraison chez vous en 1 jour ou en magasin avec -5% de réduction . [19] The biographer Henry Gidel comments that it was not a representative audience, being composed of friends of society members, but it was nonetheless a test of a sort, and the play was enthusiastically received. – La politique dans les pièces de Feydeau Feydeau was born at his parents' house in the Rue de Clichy, Paris, on 8 December 1862. Je ne trompe pas mon mari (I don't cheat on my husband, 1914) with René Peter did well at the box office, with 200 performances, but in the view of Feydeau's biographer Leonard Pronko it has signs that "the dramatist had almost reached the end of his brilliant inventiveness". Pourquoi ai-je accepté ? Feydeau continue à écrire des monologues dit par Coquelin cadet (Le Potache et Patte en l’air) et par Judic (Aux antipodes, Le Petit Ménage). 5 personnages [70] He and Marie-Anne were divorced in 1916[71] and in 1918, now aged fifty-five, he embarked on an affair with a young dancer, Odette Darthys, whom he cast in the lead in revivals of his plays. Vérifiez votre boîte de réception ou votre répertoire d’indésirables pour confirmer votre abonnement. (la pièce créée le 25 novembre 1911 tient l’affiche jusqu’au début de mars 1912). Le Théâtre en France aujourd’hui, Henry BECQUE Auteure de ce dossier : Rafaëlle Jolivet Pignon 1894 est une année féconde pour Georges Feydeau, qui écrit quatre pièces dont L’Hôtel du Libre-Échange, sa dernière collaboration avec Maurice Desvallières.Créée le 5 décembre au Théâtre des Nouveautés, à Paris, elle remporte un succès énorme. Eleven of them were written with a co-author, and not all were farcical; Le Ruban (The Ribbon, 1894, in collaboration with Maurice Desvallières), is a comedy about a man's strenuous efforts to be appointed to the Legion of Honour,[84] and Le Bourgeon (The Bud) is a comedy of manners with serious moments. Affiche 1887. Feydeau écrit plusieurs monologues, dits par Galipaux, Coquelin cadet et Saint-Germain (Le Mouchoir, Un coup de tête,  Un monsieur qui n’aime pas les monologues, Trop vieux, J’ai mal aux dents…). Pontagnac, coureur invétéré de jupons, suit … Le traitement du texte intégral de l’ensemble des pièces est en cours. [53] The author was used to working with and writing for established farceurs such as Alexandre Germain, who starred in many of his plays from Champignol malgré lui (1892) to On purge bébé! ("Hortense says 'I don't give a damn'", 1916) "astringently funny … Feydeau's last dazzling gasp". Le Théâtre au Moyen-Âge The four children were Germaine (1890–1941), who married the playwright, Feydeau's art collection included, at various times, works by, Alfred Kaiser (1872–1917) was a Belgian, later British, composer, a pupil of, Literally "The hand passes", as in card games, where play moves from player to player, variously rendered in English versions as "Your Deal". En 1941, Jean Cocteau réalise les décors et les costumes de la Main passe (article paru dans La Gerbe, le 6 février 1941. 1899 voit le triomphe de La Dame de chez Maxim, pièce créée au théâtre des Nouveautés, qui sera jouée pendant deux ans (524 représentations) : cette pièce sera même une des principales attractions touristiques du Paris de l’Exposition Internationale. La poésie de son théâtre ne vient pas de ce que les personnages disent des choses poétiques qui horripilaient Baudelaire, mais d’un certain mécanisme mystérieux. [n 4], Ernest was a friend of Gustave Flaubert, Théophile Gautier and Alexandre Dumas fils, and Feydeau grew up in a literary and artistic environment. [83], Between 1878 and 1916 Feydeau completed twenty full-length plays and nineteen one-act ones. [36] Although in private life he was known for his wit,[90] he carefully avoided it in his plays, holding that witty theatrical dialogue interrupted the action. 3 personnages There were numerous Feydeau revivals in theatres in Paris, cities across France, and Brussels, including seven productions of Le Système Ribadier[135] three of Monsieur chasse!,[136] five of La Dame de chez Maxim,[137] and four of La Puce à l'oreille. Feydeau's personal life was marred by depression, unsuccessful gambling and divorce. (1916). [13] As a pupil he was generally indolent, but devoted time and energy to organising an amateur dramatic group and performing. Ah, the hilarious farce, first cousin of the. (1910);[54] for La Dame de chez Maxim he discovered Armande Cassive, whom he moulded into his ideal leading lady for his later works. "Coward Play in London; 'Look After Lulu' Opens", Noël and Stoullig (1887), p. 376 and (1888), p. 354, Stoullig (1900), p. 280 and (1901) p. 285, Stoullig (1903), p. 351 and (1904), p. 386. John also contrasts Feydeau with the earlier French farceur, Eugène Labiche: "Labiche's world, though fantasticated, is rooted in ordinary life; Feydeau's is cruel, claustrophobic, and smacks of mania". [18], The first of Feydeau's plays to be staged was a one-act two-hander called Par le fenêtre (Through the Window) given by the Cercle des arts intimes, an amateur society, in June 1882. In one of his lucid moments Feydeau complained that he was incarcerated for saying he was Napoleon III, but that another patient supposed himself to be President of France: the patient. [35] He benefited from his study, and in 1891 wrote two plays that restored his reputation and fortune. The mighty, yes the mighty, vaudevillist who is M. Georges Feydeau! [74], Feydeau had long been subject to depression, but in mid-1919 his family, alarmed at signs of a severe deterioration in his mental condition, called in medical experts; the diagnosis was dementia caused by tertiary syphilis. With his technique honed, and sometimes in collaboration with a co-author, he wrote sixteen full-length plays between 1892 and 1916, many of which have become staples of the theatrical repertoire in France and abroad. (1971) and La Puce à l'oreille (1978), both directed by Jean-Laurent Cochet. [15] In 1879 Feydeau completed his formal education at the Lycée Saint-Louis, and was engaged as a clerk in a law firm. [75] The condition was incurable, and Feydeau's family arranged for him to be admitted to a leading sanatorium in Rueil-Malmaison. Il était un ami fidèle, attentif et discret. Liste des oeuvres présentes dans le Répertoire de Libre Théâtre. [129] This led to an invitation from Laurence Olivier to Charon to direct John Mortimer's adaptation of La Puce à l'oreille as A Flea in Her Ear for the National Theatre (1966). Son visage était si fin, si beau, si français que c’est celui que M. Larousse avait choisi pour illustrer le mot moustache. Feydeau was born in Paris to middle-class parents and raised in an artistic and literary environment. Gibier de potence, comédie-bouffe en un acte, est créée au Cercle des Arts intimes le 1er juin, où Feydeau joue lui-même le rôle titre. Théâtre complet, Georges Feydeau, Classiques Garnier. 2:04:32. When preparing the first English version of. C’est une pièce de Feydeau qu’on observe de la coulisse. Il grandit au sein d’un milieu littéraire et bohème. Tristan BERNARD Le vaudeville et Feydeau, à travers deux articles de Georges Feydeau 1. [22] Le Figaro called it "a very witty fantasy, very agreeably interpreted".[23]. – Les progrès techniques dans les pièces de Feydeau [149] and Mortimer's A Flea in Her Ear, revived at the Old Vic in 2010, directed by Richard Eyre. [121][122] In the meanwhile the Comédie-Française staged its first full-length Feydeau production, Le Dindon (1951). Un soir on m’emmena au théâtre. His father, Ernest-Aimé Feydeau, was a businessman and a moderately well-known writer, whose first novel Fanny (1858) was a succès de scandale and earned him some notoriety. [n 11] He lived there, surrounded by his paintings and books, until 1919. In New York there were productions of Le Dindon (1972 as There's One in Every Marriage),[131] La Main passe (1973 as Chemin de fer),[132] and Monsieur chasse! Georges Feydeau, né à Paris 9e le 8 décembre 18621 et mort à Rueil-Malmaison le 5 juin 1921, est un auteur dramatique, peintre et collectionneur d'art français, connu pour ses nombreux vaudevilles. Article de Georges Feydeau, publié à la Une du Matin, le 15 mars 1908 voir ci-dessous le document original numérisé.
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